OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Massachusettsští CASPIAN představují ve své podstatě tradiční podobu post-rocku, za jehož expanzí do širšího povědomí hudební veřejnosti stojí třeba islandští SIGUR RÓS. Ostatně v hudbě CASPIAN je možno slyšet i onu melancholickou těkavost jemně poletujících zvuků, která je charakteristická právě pro Islanďany. Jako příklad možno vzít skladbu „The Dove“. Ona typická jemnost je všudypřítomná a zjevuje se i ve startovním kousku „Moksha“, který svým úvodním motivem jako by v náznacích citoval večerníčkovskou melodii „My jsme žáci třetí bé“. Přesto vidím hlavní devizu skupiny v silovějším hutném výrazu, který si razí cestu dusivě dunícími tempy a třepotavými kytarovými vyhrávkami. Právě úvodní skladby jsou ukázkou přímočaré neposednosti, kdy z melancholické hladiny vystřelují těžké zvukové cákance. Vrcholem tohoto pojetí a zřejmě i nejakčnější skladbou celé desky je „Brombie“, kde si kontrasty podávají ruce a s neustálým zrychlováním točí své kolo kolo mlýnský. Nadšení však trochu chladne díky stopáži alba, neboť v hlubinách hodinového díla se schovává i nějaká ta zbytečná vata. Asi by CASPIAN více slušelo nahutnit své nápady do co nejmenšího prostoru (tak jak to udělali na EP „You Are the Conductor“) a moc se neroztahovat do šířky. V mnohých skladbách se totiž část energie (která je tou hlavní devizou skupiny) tak nějak rozplizne. Při nevýrazné „Our Breaths In Winter“ pak posluchač dokonce snadno ztratí pozornost. Možná i proto, že tahle skladba následuje po zmíněné bujaré „Brombie“.
Ještě jsem nezmínil, že CASPIAN je čistá instrumentace. Kytarista Philip Jamieson v jakémsi rozhovoru řekl, že o tom jestli je skupina dobrá nerozhoduje, zda používá vokál. Obecně jsou to slova těžko zpochybnitelná, přesto v případě jeho vlastního alba „The Four Trees“ jako by omezení se na čistě instrumentální výraz bralo některým skladbám jeden z potřebných rozměrů. A opět jsme u těch vycpávek, tam se ta absence zdá logicky nejsilnější. A tak se náladově stavěné struktury občas uzavírají samy do sebe a kreativní ataky vystřelují do prostoru značně řídkého, ve kterém se snadno rozplynou. Máme tak před sebou podobné dilema jako v případě kolegů RED SPAROWES, kdy izolovaný pohled na jejich dílo nabízí plno vlahé a vláčné emocionality, která však v kontextu ostatní hudební scény vyznívá trochu suše. Přesto je většina skladeb na „The Four Trees“ napěchována dráždivou náladovostí, která však spíše než z vlastní hudební náplně (opět stejně jako u zmíněných RED SPAROWES) vyplývá z bravurního pohrávání si se zvuky, jejich barvami, efekty a kontrasty.
Asi bych CASPIAN nenazval klenotem současné velmi bohaté post-rockové pokladnice, jejich hudba v mých očích postrádá jistou blyštivou vyzývavost, která by ji odlišila. Dostatek energie a kontrastů však činí skupinu v záplavě dalších cetek viditelnou. A být vidět (přesněji slyšet), o to se přece většina hudebníků snaží.
Živé provedení úvodní skladby „Moksha“ si můžete prohlédnout zde.
CASPIAN jsou dalším z nadějných výhonků současné post-rockové džungle. Čistě instrumentální album trochu ztrácí díky dlouhé stopáži, na kterou jako by skupina neměla dost nápadů, přesto je „The Four Trees“ dílem, které by příznivci daného stylu neměli přehlédnout.
7 / 10
Philip Jamieson
- kytara, samply
Calvin Joss
- kytara, samply
Chris Friedrich
- basová kytara
Joe Vickers
- bicí
1. Moksha
2. Some Are White Light
3. Sea Lawn
4. Crawlspace
5. Book Nine
6. The Dropsonde
7. Brombie
8. Our Breaths In Winter
9. The Dove
10. ASA
11. Reprise
Waking Season (2012)
Tertia (2009)
The Four Trees (2007)
Tour (EP) (2006)
You Are the Conductor(EP) (2005)
Vydáno: 2007
Vydavatel: Dopamine Records
Stopáž: 60:16
Produkce: CASPIAN
Studio: Ethan Dussault a New Alliance Studios, Cambridge
naprosto průměrnej post rock, na kterej narazíš všude .
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.